Beste Samson (en Gertje ook natuurlijk),
Net als vele volwassenen geboren in de jaren 1980 en 1990, ben ook ik als kleuter opgegroeid met uw televisieshow. Toen die eerste afleveringen een grote hit bleken, heeft uw firma er meteen aan gedacht om ook een cd uit te brengen van jullie liedjes. Als trouwe kleuter heb ik die eerste cd gekocht. Toen hadden die cd's nog geen naam: het was immers niet duidelijk of het wel een hit zou worden. Naderhand bleek dat een schot in de roos te zijn: een kleuter die de cd niet had, was niet iemand van de in-crowd. Al snel volgden andere cd's, nieuwe opnames en vele optredens. Voor de meeste vernieuwingen, was ik echter reeds snel te oud.
Ik vermoed dat u momenteel allerlei dingen aan Gertje aan het vragen bent, dus tussendoor even een klein mopje:
Wat is blond en als je op een knopje drukt, rood?
- Regi in the MIXer.
Zo? Kunnen we?
Ik schrijf u deze e-mail, omdat een van de liedjes nog steeds wordt gezongen door menigeen student die vertoeft in de blokweken gedurende studies in hogere jaren. Het luidop zingen van het lied wordt nog steeds aanvaard als zijnde een daad van tijdelijke ontoerekeningsvatbaarheid. Ik heb het natuurlijk over het lied waarbij het refrein als volgt gaat: "repeteren, repeteren, wie zijn best doet, zal het leren". De studenten gebruiken dit refrein om zichzelf te motiveren, of passen het aan om iets moeilijkers in te studeren, of als tijdelijk grapje, waarbij woorden zonder dergelijke klemtoon, toch op een of andere manier rijmen.
Een eigen voorbeeld: "Surveilleren, surveilleren, wie het goed doet, moet sanctioneren".
Kan u zich hier iets bij voorstellen, mijn beste Samson? Ik hoop van wel. Ik deed mijn best om het u duidelijk te maken. Om uw bekende gebrek aan langdurige concentratie te verlichten, voeg ik hier een zelfgemaakte tekening van u in. U mag mij gerust prijzen om mijn kunde alsof ik weer vier jaar ben. Zo voelde het ook een beetje, toen mijn hand niet meteen deed wat mijn ogen wilden. U zal het echter met deze twee-minuten-tekening moeten doen. Het centrale punt is immers wat nog volgt. Goed, ter ere van het concentratie-dipje:
Zo, u bent weer helemaal mee.
De reden dat ik u aanschrijf, is omdat ik graag een motie wil indienen om het refrein te veranderen. Misschien kan er wel een nieuwe cd mee gemaakt worden? Misschien kan u het De KerstPaasZomer-Blok-cd noemen?
U had misschien al wel door dat ik niet meteen een student ben. Dat kan u duidelijk zien aan de slechte kwaliteit van het "teken"papier, dat typisch is voor commerciële kopieerapparaten. Ik werk echter ook niet in een kopieercenter. Ik werk namelijk op een universiteit. Dat is een héééél groot gebouw. Het verschil tussen een kopieercenter en een universiteit is iets dat niet meteen door elke student begrepen wordt. Ik kan u helaas niet aangeven wélke universiteit juist. Privacy en zo.
Welnu. Hier heb ik een aantal voorstellen voor het refrein. Een aantal zijn bedoeld voor studenten, en een aantal zijn eerder voor professoren en assistenten-allerlei. Ik stel voor dat u even nog uw normale refrein zingt in uw hoofd, zodat u meteen begint te zingen als u het volgende leest:
- Combineren, combineren, wie tekst steelt, moet refereren.
- Concluderen, concluderen, wie iets nieuw wil: discussiëren.
- Assumeren, assumeren, wie het doet, gaat irriteren.
- Budgetteren, budgetteren, zonder geld kan je niet leren.
- Amuseren, amuseren, lessen zijn om te noteren.
- Circuleren, circuleren, wie nota's wil, kan kopiëren.
- Inspecteren, inspecteren, gore koten moeten veel doneren.
- Aborteren, aborteren, wie overal komt, moet 't zo maar leren.
- Corrigeren, corrigeren, wie zijn best doet, wordt langzaam gek van de slechte handschriften, zwakke spelling, Dunglish-grammatica en vele pogingen tot verdoezelen van ontbreken van kennis. Maar DAT wist je ons niet te vertel-zingen in die tijd, hé, Samson ...? Kuthond.
Met vriendelijke groeten,
Anne.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten