dinsdag 21 augustus 2012

Geachte reclamemakers


Geachte reclamemakers,


Lang heb ik getalmd over de wijze waarop ik u zou aanspreken. Ik heb ten slotte gekozen voor een kinderlijk eenvoudige aanspreektitel. Ik verwijs hier echter niet naar de “geachte”: die is immers obligatoir bij het schrijven van dit soort zaken, en is niet meteen een bijvoeglijk naamwoord dat ik voor uw soort zou aanwenden. Maar nu voert u me te ver naar meer liederlijkere oorden. Ik bid u tot het aannemen van mijn aanspreking en het hierbij te laten, zodat wij ons dra tesaam kunnen bevinden in het onderwerp van deze aanschrijving.

Aangezien mijn mentale, telepathisch gestuurde vervloekingen – gericht op mijn televisie – u blijkbaar niet hebben bereikt de laatste maanden, neem ik de moeite om de pen ter hande te nemen en u aan te schrijven. Wees zo herderlijk mijn poging aan horen.

Wat mij heden ten dage juist stoort in dergerlijke mate dat ik uw tijd consumeer? U vraagt zich dit onwaarschijnlijk af, gezien u vermoedelijk fabelachtig weinig handgeschreven brieven ontvangt op eierschelp gekleurd handgeschept papier met watermerk. Wel, ik voel me gevleid dat u het mij vraagt. Ik kom gaarne ter zake.

Waar ik een grondige hekel aan heb, zijn uw reclames omtrent online dating. Eerst was er slechts eentje, en dan kwam een tweede, en ondertussen zijn er al een drietal reclames in omloop ter bevordering van bezoekers van dergelijke onlijn zijnde webruimtes. Zo weze er “YouForMe”, “eDarling” en “Parship”. Allen vind ik hun reclames ergerniswekkend om geheel verschillende redenen, die toch centrale wrevelpunten aantikken, zoals u weldra zal bemerken.

Ten eerste lijkt mij de reclame van Parship de bal mis te slaan. En dan heb ik het niet slechts over die absurde klankgeving “iemand wacht op jou”, die impliceert dat we allen bedrijvig werkzaamheden moeten verrichten om onze enige zielgenoot in deze wijde wereld te ontmoeten; die zielgenoot zou dan toevallig ook knap zijn, en “op ons wachten”. Wat mij echter harder ontstemt, is dat u aangeeft dat er iemand rondloopt voor ons, die dan blijkbaar gaat zitten gedurende de actie van het rondlopen en hierbij op ons wacht op het interweb. Bij het eenmaal aanschouwen van de reclame, verwacht een kijker zoals ik, een datingbureau waarbij je elkaar in levende lijve gaat ontmoeten en waarbij we ons derhalve buiten moeten begeven. Niet een of andere saaie – zij noemen het “serieuze” – internetruimte.

Ten tweede vind ik het ongerijmd dat partnerlozen worden geportretteerd als algehele eenzaten die smachten naar consideratie van het andere geslacht door zich vernederend te verkleden voor feestjes en theepartijtjes. All you need is cleavage and a non-ugly face, zoals The Beatles het eventueel hadden kunnen declameren in hunner tijd. Het feit dat u iets als deerniswekkend verzinnebeeldt, om vervolgens een oplossing voor dit probleem aan te kaarten dat in mijn en andermans ogen even meelijwekkend lijkt te zijn als het eerstgenoemde, lijkt mij commercieel onbetamelijk.

Ten derde ergert mij de uitlating dat het ongekunstelder is, namelijk vanuit een armstoel, wat rondklikkend met een computeraanwijsapparaat en typend op een klavier. Het aanmelden vereist een ontzaglijk aantal stappen, die allen verplicht zijn. Als dergelijke uitbreidingen niet het geval zijn in eerste instantie, dan wel nadien met talrijke uitgebreide opties, die voor de doorsnee mens die zich blijkbaar graag opkleedt als Michael Jackson desalniettemin behoorlijk ingewikkeld kan ogen. Iets met gekleurde en gesloten deuren (oh, the pun!), berichten die je slechts kan lezen bij het neertellen van ettelijke euro's en een profiel waar je zoveel moet invullen dat je je nog liever opkleedt als Catwoman. Daarnaast heb je geen idee hoe de persoon aan de ommezijde er echt uitziet, noch hoe deze zich publiekelijk optreedt. Je moet jezelf ook een bepaalde computertaal toe-eigenen die vooral digitaal aangeborenen zullen aanspreken. Zonder deze computertaal, komt een mens algauw over als een belegen, pruikerig persoon die klaagbrieven schrijft naar bedrijven allerlei.

Gelieve mij niet langer te tergen met uw reclames.

In afwachting van uw antwoord,
Hoogachtend

Anne.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten