dinsdag 22 oktober 2013

Flauwe logica, zowel van hen als van mij.


Ik vind het een vreemde logica, het hele concept "Zwarte Pieten" afschaffen. Sommige logica kan ik volgen in het hele debat, maar niet deze: omdat "sommigen die gelijkstellen aan het uitvoeren van slavenwerk voor Sinterklaas".


In elk kinderboekje dat ik vroeger heb gekregen (lang lang geleden, toen de dieren nog spraken ...) worden die Pieten immers (vaak een mengeling van blanke pieten en de prachtige mokka-kleurige pieten) roet-achtig (en dus niet zwart) getekend op Sinterklaasnacht. Niet tijdens andere werken, nee, dan moesten ze netjes zijn. Maar wel als ze op Sinterklaasnacht door de schouwen moesten kruipen. Kan ook niet anders, zou ik denken. Maar daar kregen ze ook een extra beloning voor van de kindjes.

Eigenlijk klinkt het een beetje als Assepoester die in plaats van boze stiefzussen een coole baas had die haar dwong om speelgoed uit te testen (yeeehaaaaaw!). En oh ja, ook nog lenig door schouwen te kruipen. Detail.

Maar slàven? In die boekjes waren ze vooral "helpers" omdat de Sint een heilige is die moet delegeren en vooral veel met zijn neus in de boeken zitten. De Sint heeft geen tijd om al het speelgoed uit te testen en het te maken en het in te pakken. Nee, De Sint is altijd een leider geweest. Een heilige leider van de kindjes! Een heilige niet-pedo leider van de kindjes. (In deze tijd toch wel een beetje nodig om dat er bij te schrijven.)


Ik begrijp daarom het afschaffen niet volledig volgens die UN-logica. Ik begrijp waar het vandaan kon komen, waar het op kan lijken, maar als ze de make-up - in mijn ogen de grote boosdoener- nu eens veranderen? Zo hoef je geen geld meer uit te geven aan zwarte foundation die je toch altijd ziet aan je nek en waar je steevast vlekken aan over hebt, en waar je je toch wel een beetje 1900's racistisch mee voelt ("black face" etc). En die rode lippen? Ik dacht als kind altijd dat de rode lippen er waren omdat Pieten vaak vrouwen zijn tijdens optredens (die zijn ook meestal leniger, en dansen en zingen liever). En vrouwen, vrouwen die dragen rode lippenstift. Kinderlogica, veronderstel ik.

Als ik in mijn buurt eventjes mijn oor te luisteren leg, was ik helemaal niet de enige die de niet-racistische uitleg in de boekjes heeft geleerd en gelezen vroeger. De Sint was blij met zijn helpers, in elk verhaaltje, want hij kon het niet alleen aan. En weet je, zwarte mensen kunnen OOK best hard werken, hoor. Racistisch van u, om dat niet te vinden.

Iedereen een verschillende huidskleur (want iederéén kan hard werken), en wat roet op de wangen, en tadaaaaaa!
Toch?


Maar goed, ik wil de logica best volgen dat we het concept "Zwarte Pieten" afschaffen omdat het lijkt alsof die personen én slavenwerk voor Sinterklaas uitvoeren én klinken alsof ze zwart van huidskleur zijn. Maar ik pleit dan ook voor volledige belachelijkheid. Ik eis dat we de concepten obers, assistenten, secretaresses e.d. ook afschaffen volgens diezelfde logica. Die worden meestal wel blank geportretteerd in media, dus dat moet ook veranderen. Die personen moeten namelijk soms ook heel erg veel ("slavenwerk-achtig") werk verrichten voor andere - al dan niet UN- - hoge pieten die moeten delegeren en vooral veel met hun neus in de boeken zitten.


Oh jee, daar zeg ik natuurlijk weer wat ... "Hoge Piet". Een gevoelig concept voor bepaalde andere doelgroepen, veronderstel ik. Ik stel voor dat we dezelfde logica volgen en het concept "Hoge Pieten" ook afschaffen. Ik vind namelijk dat dit lijkt alsof alleen gróte mensen een hoge functie kunnen uitoefenen. En dat kunnen kleinere mensen best óók.


Ooooooh, ik heb een oplossing! Als we nu es iederéén Piet noemen?? We laten mensen zélf het adjectief kiezen, dus je kan "lang", "wit", "paars-met-groene-bollen", "slimme", ... Piet zijn. Deal?


Maar euh ...

Zouden we dan geen gemeenschap hebben gecreëerd waar elke vrouw het adjectief "Geen" heeft, en waar elke man het adjectief "Grote" gaat willen kiezen?

Misschien toch maar even verder nadenken over mijn oplossing ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten